Skip to content

Geochimisti in Rosia Montana, judetul Alba.

sâmbătă, 21 Iunie, 2008

Ce simt despre …

Iasi – Rosia Montana, de la Facultatea de Geografie si Geologie – Departamentul Geologie (Al. I. Cuza) la 660 km departare (580 km cu trenul si aproximativ 80 km cu autobuzul) in inima Muntilor Apuseni.
Pana sa ajung in Rosia Montana am tot auzit pe la televizor, ziare, practic in toata media: „Salvati Rosia Montana”, „Pro Rosia Montana(RMGC)” si sunt foarte sigur ca sunt multi care striga asta doar „din” ziare, de la prieteni(e), doar pentru ca e la moda sa fii impotriva „cuiva” sau pro – practic marea majoritate isi urmeaza stapanul (ciobanasul). Cand ii aud pe unii care sunt ferm convinsi de ceva anume, ceva despre care au citit din ziare sau reviste si nu au luat pulsul evenimentelor – vedeti-va de Nichita vostru, Ratoiul sau Vanghelie.
Oamenii de acolo mi-au placut, nu toti bineinteles (intr-o padure verde exista si uscaturi), mi-a placut felul in care cei de la Gabriel si-au exprimat punctul de vedere (proiectul). Nu vreau sa intru in prea multe detalii legate de proiectul lor insa tot ce vreau sa spun este ca: sa faca tot ce au in proiect (mai ales partea cu protectia localitatii Rosia Montana) si sunt „Pentru” si asta atata timp cat nu este nimic concret „de partea cealalta”
„Salvati Rosia Montana”. Impresia lasata de ei este una mai putin buna pentru ca e ca si cum un batran (sau mai multi) mi-ar fi dat ca argument la orice as fi spus/intrebat: „cianura! cianura!”, „distrugere!”, „turism!” etc. Ce am mai observat la domnul de la Centru de informare („cei” Contra proiectului Gabriel) este ca tinea cu orice pret sa ne „influenteze” cu articole din diferite ziare sau reviste care au fost scrise ca si mine – de cineva; nu vreau sa fiu inteles gresit cu acest cuvant „a influenta” – sincer vroiam ceva concret de la el sau mai concret decat un ziar si o brosura. Nu aveau un proiect pe care sa-l pot vedea sau cel putin nu mi-a/ne-a spus despre el, proiect care sa-i „bata” pe cei de la Gabriel. De ce domnilor (b)ucuresteni, timisoreni, ieseni s.a.m.d ii plangeti de mila pe cei din Rosia Montana ? sunt multi dintre voi care nici nu stiu sa localizeze pe harta Rosia Montana – nu stiu ! Sunt foarte multe tari care folosesc aceste metode in minerit – Cianura – nu este periculoasa daca este folosita asa cum trebuie. Haideti domnilor sa ii acuzam pe toti cei care mai au prin apartamente/case clasicul termometru din sticla cu mercur, si eu am unul ! asta nu inseamna ca nu-mi pasa de mediu in care eu traiesc. Am avut destule discutii cu multi prieteni si toti m-au intrebat de ce „Gabriel Resources” ? cel mai bun raspuns este tot o intrebare: de ce nimeni nu ma intreaba/nu ne intreaba cand vindeti terenuri pentru constructia unor fabrici GIGANT care polueaza non-stop si nu se ia nimeni de ei – voi cei care aveti atatea solutii si sunteti „pro natura” dar practic doar cu gura si cu gandul ca intr-o buna zi o sa ajungeti acolo impreuna cu familia. Foarte multi propun complexe hoteliere, ferme – s.a.m.d. Hai las’o moarta ! maine imi spuneti ca vreti sa faceti telegondola, partii de snowboard/ski sau de ce nu – haide dom’le sa aducem si balciu in Rosia Montana sau circul Globus, ce spuneti?
Ce spune un Abrud-ean: „Ba cretinilor desteptarea, daca e asa bine in muntii vostri de ce nu veniti voi sa stati aici. Ca eu stau de citeva zeci de ani , uitindu-ma la toti belitii care vin sa ne dea sfaturi despre ce si cum sa facem, dar numai locuri de munca nu sunt. Veniti si creati locuri de munca, si atunci ma inchin tuturor, nu va pronuntati cei din bucuresti ca voi sunteti miezul … , vezi doamne la voi se trage ora exacta si aveti dreptul sa trimbitati. Oare v-ati intrebat care e rata somajului in zona, oare v-ati pus problema cum e sa traiasca o familie de 5 persoane din 500 RON /luna. Nu sunt un timpit sa cred ca proiectu acesta va aduce doar lucruri bune, va aduce si rele dar prefer sa-mi cresc copii intre betoane decit pe plaiuri pline de flori si rupti de foame, fara a avea banii pentru a-i trimite la scoli, de ce doar copii vostri sa beneficieze de asemenea drepturi? domnilor din marile orase, poate nu stiti ca ne-ati abandonat cu tot ce inseamna protectie sociala in aceasta zona daca tot vorbim de un stat de drept .
Probabil daca se fura mai mult si se da in cap de foame VA TREZITI si voi mortilor din patriotismul de doi bani ce-l dovediti cind luati atitudine despre o zona despre care nu stiti nimic. Daca e atit de bine POFTITI SI TRAITI AICI. Pina atunci gura mica pentru ca nu dati dovada decat ca mincati …. A vorbit unul din Abrud, nu unul din capitala suliii sau nu stiu ce oras important. De aici in colo mucles!”
Ar fi foarte multe de spus legat de Rosia Montana ca si viitor vorbind, insa sunt mult prea multe intrebari la care degeaba imi raspunde cineva – pentru ca nu am sa inteleg (cel putin acum).

De ce au peste 80 % din case cumparate daca multe din ele vor fi in asa zisa „zona protejata” ?
Pentru cei care striga „Salvati Rosia Montana”: De unde atatia bani ? Am observat ca sunt foarte multe organizatii care striga acelasi lucru, intrebarea este: de ce nu sunt alaturi de acei oameni din localitate care nu vor sa vanda ? de ce nu am vazut nici un mesaj „Salvati Rosia Montana” ? de ce nu au incercat „ei” sa faca/sa construiasca/sa inceapa ceva nou, ceva care sa poata resuscita Rosia Montana – doar vorbe! („Salvati Rosia Montana”, „Cianura! Cianura! …”).

Va mai curge multa cerneala pe acesta tema, eu unul sunt Pro Rosia Montana ca si Geolog (vorba unui amic) dar ca simplu om – dincolo de partea profesionala sunt neutru – sunt prins la mijloc.

Geochimisti in Rosia Montana

O saptamana pe care nu am sa o uit – niciodata ! O saptamana unicata, de care ‘mi pare rau ca s-a terminat – tocmai s-a terminat. Am fost in cariera (Cetatea), la Muzeul Mineritului, in Galeria Romana, la European Drinks, Pestera Ursilor, Scarisoara, in cariera (Rosia Poieni), Detunata Goala, localitatea Brad, Cetatea Deva, Castelul Huniazilor sau Castelul Corvinestilor (Hunedoara), am facut baie in lac, am jucat biliard, am ciocanit, am luat probe din raul Rosia – am facut de toate. Oricat as incerca sa spun ce am facut/unde am fost/ce mi-a placut – mereu ar fi cate ceva de adaugat, ceva ce nu am mai spus. La cat de mult iubesc eu cele mai mici detalii, credeti-ma pe cuvant – nu as fi in stare sa povestesc totul cu lux de amanunte, am trait o saptamana atat de frumoasa incat o plang si acum, sunt sigur ca toti cei care am fost o plang ca si mine – ca s-a terminat! Oricat as incerca sa-mi spun parerea despre „cum a fost …” mereu mi se face pielea gaina aducandu-mi aminte de acele momente. Voua, celorlalti care nu ati fost in Rosia Montana – duceti-va !!! Eu unul acolo mi-as petrece vacanta, acele momente in care am nevoie de relaxare, de „normal”. Va multumesc dragi colegi pentru tot – ce-i drept poate ca au fost mici certuri, invidii, neajunsuri, s.a.m.d – eu unul le uit gandindu-ma ca intr-o saptamana ne-am cunoscut atat de bine cat nu am fi facut-o intr-un an de zile sau poate doi … sau cine stie ? Multumesc tuturor care au facut posibila aceasta saptamana si prefer sa nu dau nume; eu ii stiu, poate ca nu pe toti, poate ca nu-i stiu si pe cei din „spate” … insa ei stiu si asta ma face sa ma simt bine, sa ma simt fericit. Va multumesc !

Candva voi scrie mai multe, mai multe din ce am facut sau poate cine stie? domnul Pintilei a zis ceva ce nu am sa uit decat – „acolo si atunci”: ” … aici vom face gratar … da, da … aici la foisor si vom povesti ce am facut toata saptamana” … vom povesti cu totii – impreuna !

Al vostru coleg, Apopei Andrei Ionut (Creasta) – Al. I. Cuza – Geochimie.

3 comentarii leave one →
  1. miercuri, 2 Octombrie, 2013 09:28

    Proiectul minier de la Rosia Montana pare sa aibe ca obiectiv doar profitul, cu toate ca RMGC sustinea ca masurile de siguranta a locuitorilor de la Rosia, dar si a mediului vor fi luate conform cu legislatia in vigoare.

  2. Profu' permalink
    luni, 23 Iunie, 2008 21:06

    Totusi fara xenofobie! vers🙂

  3. VERS 2.0 permalink
    sâmbătă, 21 Iunie, 2008 20:39

    PRO Rosia Montana Gold Corporation

    CONTRA ungurilor si campaniilor de dezinformare a poporului roman

Lasă un răspuns

